Pasang iklan Anda di sini.
https://goo.gl/Io3Xqy

Selasa, Oktober 09, 2012

1 Belajar coding atau cari tutorial?


Antara belajar coding atau cari tutorial..aku sarankan anda belajar coding..sebab..bila anda faham coding asas.. anda tidak perlu mencari tutorial lagi...


Mengapa dan kenapa?


Jika anda pergi mana2 blog..anda nampak sesuatu yang menarik, 
sebagai contoh efek zoom pada gambar.. 
jika anda faham coding.,anda tidak perlu cari tutorial untuk 
buat zoom efek pada gambar..anda hanya 
perlu lihat pada page source blog tersebut..



Sebagai contoh lagi.. anda jumpa blog yang mempunyai cara 
sembunyikan shoutbox yang unik tapi blog itu tidak 
buat tutorial.. jika anda faham coding anda hanya 
senyum dan lihat page source saja anda akan jumpa code tersebut..



Untuk template blogspot..
anda perlu memahami 3 coding iaitu CODING CSS,HTML DAN JAVASCRIPT..



CODING CSS dan HTML adalah sangat mudah dikuasai,
untuk coding JAVASCRIPT,ada sikit punya pening tapi lama2 anda akan faham..



Kebaikan jika anda faham coding..
Anda boleh suka2 hati edit template.
Anda boleh buat template sendiri.
Anda boleh ambil upah buat template orang.
Anda boleh membantu blogger2 lain yang telah tersilap edit template..
Dan macam2 lagi...



Jika anda seorang yang mahir menggunakan photoshop 
maka anda berpotensi menjadi most wanted blog 
designer jika anda tahu bermain dengan coding..



Namun jika anda pilih untuk mencari tutorial sahaja..
anda akan tetap mempelajari coding secara tidak langsung..
tp cara ini lambat sikit berbanding belajar coding secara langsung...



Jika anda ingin belajar coding.,
aku boleh ajarkan bila ada masa terluang..
tapi pengetahuan aku terhadap coding ni cuma asas sahaja tidak la mendalam..



Berikut aku sertakan gambar dari pandangan admin blog



Pada gambar di atas anda tidak kelihatan 
ADD A GADGET ATAU APA2 GADGET.. 
pelikan template ni... hehehehe



Template ni aku tidak release sebab x semua orang boleh pakai..
lagipun aku tidak pakai lama..



TUJUAN UTAMA aku tukar2 template adalah untuk 
memperkukuhkan lagi pembelajaran coding aku.. 
sehingga tahap aku boleh buat template tanpa mana2 
rujukan ibarat buat karangan dalam exam..
buat masa ni aku boleh buat template dengan rujukan 
nota yang aku tulis pada code tutorial dalam blog aku ni..('',)



SEKIAN

                                                                                                            SUMBER

1 komentar :

Tanpa Nama berkata...

The Egalitarian Party in the United States choice win!

Catat Ulasan